Des stations de ski qui surfent sur Facebook et Twitter: benchmark international

L’importance des médias sociaux n’est plus à prouver et ceux-ci sont désormais solidement ancrés dans le paysage promotionnel des stations de ski. Dans une industrie où les conditions d’enneigement et les prévisions météo constituent des facteurs d’influence considérables dans la prise de décision du consommateur, les médias sociaux jouent un rôle important auprès des stations de ski pour générer du contenu en temps réel. Cette analyse en quatre parties s’intéresse à l’utilisation de Facebook et Twitter par les stations de ski.

Evaluer le succès avec lequel les marques communiquent sur les réseaux sociaux ne se résume pas uniquement à une analyse du nombre de fans sur Facebook ou de followers sur Twitter. Cette mesure incontournable ne permet pas de comprendre la qualité du lien créé sur les réseaux sociaux entre une marque et ses admirateurs. Nous vous proposons donc ici une approche globale, basée sur l’analyse de la notoriété des stations sur les réseaux sociaux, de l’interactivité entre les fans et leur destination et une analyse de l’effet viral. Tout d’abord, l’ensemble des destinations valaisannes est analysé. Ensuite, une comparaison avec d’autres destinations de montagne situées en Suisse, en Autriche, en France et aux USA est présentée. 

Facebook :

http://www.tourobs.ch/fr-ch/blog/blog-tourisme.aspx?action=detail&id=4603

http://www.tourobs.ch/fr-ch/blog/blog-tourisme.aspx?action=detail&id=5245

 

Twitter :

http://www.tourobs.ch/fr-ch/blog/blog-tourisme.aspx?action=detail&id=4693

http://www.tourobs.ch/fr-ch/blog/blog-tourisme.aspx?action=detail&id=5256

National Tourism Organisations (NTO) on Facebook - International Benchmark 2013

Early May 2013, Switzerland Tourism has reached the landmark of 500’000 fans on their Facebook page (https://www.facebook.com/MySwitzerland). In order to compare the performance of Switzerland’s national tourism organization on an international level, we have collected data via the Fanpage Karma tool for a sample of 48 major tourism destinations on all continents, but with a specific focus on Europe. First, we checked to see if the NTO has a Facebook presence represented on their homepage (if there was no link we searched directly on Facebook). We looked also at the different language versions of the NTO website in order to control if the NTO is managing different Facebook pages in different languages. 17 out of 48 NTO had Facebook pages in more than one language. Poland with 15 and Ireland with 13 different pages are the countries with the most languages. The data of these various sites and sub-sites (147 Facebook pages) have been aggregated on a country level.

Results: Australia top NTO, Switzerland on rank 10

Tourism Australia hosts the world’s most popular destination social media sites, with over 4.6 million fans on Facebook, dominating the followers UK (1.1 Mio), Mexico (0.885 Mio), Croatia (0.815 Mio) and New Zealand (0.815 Mio) clearly in terms of community size. Switzerland is on a good tenth position with 0.5 Million fans. Tourism Australia’s remarkable growth demonstrates successful social media strategy. Research commissioned by Tourism Australia found “that social media is rapidly affecting the way Australians travel domestically, with a significant number of the 10 million Australians on Facebook making travel decisions based on their friends’ social media activity”.

The detailed results for the 48 countries can be viewed on an interactive dashboard.

NTO on Facebook

Link to full-size image

p.s. 

See also the social media dashboards of over 150 international mountain resorts (Facebook and Twitter) and an analysis of these data sets on the blog of the Observatoire Valaisan du Tourisme.

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