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Inhalte vergangener Ausgaben des TpM

2018 "Virtuelle Realitäten und künstliche Intelligenz im Tourismus" (7. Dez. 2018)

Virtual Switzerland, the only national network for immersive technologies and virtual environments simulation

PDF icon PDF Virtual Switzerland

Christoffer Lund Director at Virtual Switzerland

Laetitia Bochud Head of Marketing and Communication at Virtual Switzerland

What is an Airport Digital Twin? Can this Mixed Reality Model be applied in Tourism?

Stephane Cheikh, SITA Lab, Leading an Artificial Intelligence program in the Air Transport industry

Disruption in the tourism industry - leveraging AI and cognitive technologies

Jérôme de Nomazy, AI & Cognitive expert at IBM Switzerland

PDF icon Jérôme_de_Nomazy

SBB VR Experience - erste Erfahrungen im Schweizer Tourismus

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Oliver TamasOliver Tamas Head of Digital Channel & Content Management, SBB Personenverkehr AG

Culture and Tourism : How to Improve the User Journey through Augmented Reality

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Salar Shahna CEO at World VR Forum

 

How robots can improve the customer experience? & Latest developments and exploratory fields around humanoid and social robots

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Dr. Reza ETEMAD-SAJADI, Professeur EHL

Thierry Perronnet Général Manager, Avatarion Technology AG

Alexa und co: Sprachassistenten im Tourismus

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Pascal Gebert Netzwerkpartner @ Tourismuszukunft

Exploring chatbots to empower interactions with the tourists - an interactive workshop

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Fabien Dubosson Senior Researcher & Developer, HES-SO Valais//Wallis

Virtual, Augmented und Mixed Reality im Tourismus: Begriffe, Use Cases, Learnings und zukünftige Entwicklungen  

PDF icon urs_langenegger

Urs Langenegger Co-Founder Bandara

Co-création d’expériences touristiques augmentées par les technologies immersives (AR/VR)

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Antoine Widmer Prof. HES-SO Valais-Wallis

Rolf Wilk Prof. HES-SO Valais-Wallis

Schwarznasenschaf Berta trifft auf Roger Federer! Wie Augmented, Mixed und Virtual Reality in der Praxis eingesetzt werden und welche Chancen für Unternehmen & Tourismus entstehen

PDF icon kuonen_schnyder

Dietmar Kuonen CEO bei CORTEC internet engineering

Michael Schnyder CEO Schnyder Werbung AG & Xtend interactive

 

2017 "Health Tourism: Between High Tech and High Touch"

Konferenzen:

Spas, Wellness and Medical Travel: innovative products and trends, Prof. Melanie Smith, Budapest Metropolitan University. 

PDF icon Contemporary Trends in Spa, Wellness and Medical Tourism

La Suisse - destination de choix pour le tourisme médical, Anne Cheseaux CAA Cheseaux Audit and Consulting GmbH. 

PDF icon La Suisse - destination de choix pour le tourisme médical

Tourismus & Medizin – geschickt integriert, Daniela F. Krienbühl Dir. Operations Waldhotel, Bürgenstock Resort. 

PDF icon Tourismus & Medizin – geschickt integriert

Wie positioniere ich eine Destination als Gesundheitsdestination: Entscheidfindung, Prozess, Produkte, Urs Wohler, Geschäftsführer bei der Niesenbahn AG. 

PDF icon Wie positioniere ich eine Destination als Gesundheitsdestination

Workshops

Valais Health Destination: a Vision for the Development of Innovative Products and Services, Melanie Smith, Budapest Metropolitan University. 

PDF icon Valais Health Destination

Création d’une nouvelle offre touristique de santé (SanTour) en favorisant une pratique de la randonnée sûre et adaptée aux capacités physiques du randonneur, Nicolas Délétroz, Prof. Institut de Tourisme, HES-SO Valais. 

PDF icon SanTour

Die Seele baumeln lassen: Entwicklung von spirituellen touristischen Angeboten, Christoph Gysel, Tourismuspfarrer, Kolumnist und Autor. 

PDF icon Die Seele baumeln lassen

Santé 4.0 : une opportunité pour le tourisme? Sébastien Mabillard, Directeur exécutif du Swiss Digital Health. 

PDF icon Santé 4.0 : une opportunité pour le tourisme

„Design for All“: ästhetische, barrierefreie Lösungen für alle als Erfolgsfaktor von Claire & George, Susanne Gäumann, Geschäftsleiterin Claire & George Stiftung, Kommunikationsberatung. 

PDF icon Design for All

 

2016 "Smart Mobility for Smart Destinations: New business models for the tourism and transport industry"

Conferences:

Mobilität und Tourismus: State of the Art. Giovanni Danielli, Professeur HES-SO Valais Wallis. PDF

Reflexionen zur Zukunft des Reisemobilität. Ueli Stückelberger, Direktor Verband öffentlicher Verkehr—VöV. PDF (D) / PDF (F)

Wilkommen im Zeitalter der Permamobilität: Wie Digitalisierung & Robotisierung die Mobilität revolutionieren. Thomas Sauter-Servaes, Lecturer & transportation Research at Zurich University of Applied Sciences (ZHAW). Inhalt VortragBLOG

SchweizMobil— a worldwide USP: Grundlagen, Kommunikation und Partner. Fredi von Gunten, Geschäftsführer Stiftung SchweizMobil, slowUp, NPO Support GmbH Thun. PDF

The Future of Travel and Tourism Mobility is bright—and multi-modal. Jochen Mundinger, routeRANK, Researcher and Entrepreneur. PDF

Workshops

Electromobilité, eCars, eBikes: état des lieux dans le secteur touristique. Didier Faure, Représentant BtoB M-Way en Suisse Romande. PDF

2 years of Mobility Lab Sion-Valais: a glimpse into the future mobility. Yann Bocchi, Professor HES-SO Valais Wallis. PDF

ICT as a major driver of new mobility concepts. From digital transformation to disruptive business models. Caroline Sturm, Analyste Business à Detecon International GmbH. PDF

Comment gérer efficacement des véhicules autonomes? Une réflexion sur le potentiel et les défis pour le tourisme. Anne Mellano Koymans, Co-Founder at BestMile. PDF

Sanfte Mobilität in Berggebieten: Erfolgreiche Beispiele. Reto Solèr, Fachmann Nachhaltige Entwicklung für Berggebiete solèr projektmanagement Zürich, Switzerland. PDF


Programm 2016

Referenten 2016

 

 

2015 "Sharing Economy and Digital Marketing Trends"

Morning Session "Sharing Economy"

Introduction and welcome by Mila Trombitas, HES-SO Valais: VIDEO

Roland Schegg, HES-SO Valais: The Sharing Economy in the Swiss Accommodation Sector: Study Results. PDF & VIDEO

Thomas Allemann, hotelleriesuisse: Shadow hospitality: the view of the hoteliers. PDF & VIDEO

Simon Lehmann, HomeAway: Vacation Rental: A global 100 billion dollar market is getting organized and challenged by the sharing economy!  VIDEO

Gavin Bate, Adventure Alternative: Sharing Economy: The responsible tourism perspective. PDF & VIDEO

Steve Salom, Uber: Uber's Vision and implementation in Western Switzerland.

Round table discussion moderated by Macy Marvel: VIDEO

Afternoon workshops in Digital Marketing Trends

Markus Käppeli, iQual: Suchmaschinenoptimierung im Tourismus: Tipps, Tricks und Tools. PDF

Christoph Klemann, nugg.ad: Digitales Zielgruppenmarketing am Beispiel der Tourismusmarke Tirol. PDF

Fred Bescond, Paprika &  Stéphane Couleaud, Webmecanik: Marketing Automation in Tourism : Let's Stop Getting Robbed By The Giants Of The Net! PDF (F) / PDF (E)

Samuel Blatter, Facebook: Social Media: Next Generation Facebook Marketing.

Marc Berger &  Raphaël Martin , HEY! : iBeacon! What if you get closer to your customers? PDF

Joe Dreixler, ConversionWerk & Direct-Booking-Experts: Website-Optimierung und Conversion Rate Optimierung: worauf es ankommt, um mehr Website-Besucher zu Buchern zu machen.

Vincent Grèzes, HES-SO Valais: Crowdfunding - Poser les bases de votre projet de financement participatif: clés de succès et prototypage. PDF

Programm 2015

Referenten 2015

 

2014 Storytelling and Digital Experience in Tourism

Morning Session 

Dr. Martin Zimper, Zurich University of the Arts: The Story behind the StorytellingPDF

Nicole Steiner & Stefan Pfister, Steiner Sarnen Schweiz AG: Storytelling im realen ErlebnisPDF

Frédéric Mermoud, Réalisateur Suisse: La dramaturgie au cinéma (La création d'une histoire - vision d'un réalisateur de film)PDF

Afternoon workshops

François Lachausse, Gbanga, Millform AG: Deeper Customer Experiences with Mixed-Reality Games and AppsPDF

Ulrich Fischer, Memoways: Walk your own video postcardPREZI

Regula Turtschi, Hof3 GmbH: Via Cook – Living History Guide: Die App für Zeitreisen - Möglichkeiten der inszenierten Erzählung.

Gabriele Bryant: Miaow?! Wie Storytelling im Tourismus auch ohne Cat-Content funktioniert. 

Marilyn Devaud, Fondation Conteurs sans frontiers: Le storytelling ou comment l’art de conter induit un tourisme innovant.PDF

Claude Gendre (bonne-idée.ch ) & Stéphane Fellay: Mise en scène & Urbangaming Expérience (workshop interactif). PDF

Programm 2014

Referenten 2014

 

2013 Digital Tourism Innovations

Morning session

Philipp Ries, Google Switzerland : Google's view on Digital Tourism Innovations

Pascal Bieri, Switzerland Tourism : Les innovations digitales au service du tourisme en Suisse. PDF

Michael Fux & Roland Schegg, HES-SO Valais : State of Art in Swiss eTourism: Insights of a Benchmark Study. PDF

Afternoon workshops

Michael Menzel, TrustYou : Marketing und Service-Innovation - wie TrustYou aus den online Kundenbewertungen der Hotels Wissen "fischt". PDF

Thierry Pilet, Geomatic : E-Tourisme: un panel de solution de communication au service de la promotion globale et locale. Comment promouvoir l'économie locale? PDF

Carlo Fontana, Hotel Lugano Dante : High tech for high touch experience: the case of Hotel Lugano Dante (Lugano), awarded as „The most welcoming hotel of Switzerland 2013".  

Jessika Weber, University of Bournemouth : Gaming und Gamification im Tourismus : innovative Produktentwicklung und Inszenierung. PDF

Jean-Claude Morand : Recourir à l’intelligence artificielle pour améliorer les prestations de service dans le tourisme. PDF

Michael Anfang : Der interaktive Kontakt zum Gast wird zur Überlebensstrategie im Tourismus werden. PDF

Karine Feige, Rhône-Alpes Tourisme, plateforme Sitra : Gestion de l'information touristique 3.0: le cas de la plateforme Sitra en France. PDF

Harro M. Wiersma : Understanding the Impact and the Potential of Big Data in Tourism. PDF

Bruno Albietz : A Hotel in the Cloud. PDF

Jonathan Fauver :  Don't put a lawnmower engine in a Ferrari: Why live inventory is the key to successfully bringing in-destination tours & activities online 

Programm 2013

Referenten 2013

 

2012 E-Commerce in Tourism: Learn form the Swiss Leaders

Morning session

Prof. Dr. Christian Laesser, Universität St. Gallen : Trends in the booking behavior of tourists: implications for the tourism suppliers in Switzerland.

Oliver Tamas Head of Portal sbb.ch : Die SBB im Web 2.0: Erfahrungen als führendes Reiseportal.

Dr. János Heé, Swiss International Air Lines : E-commerce success factors in the airline industry: the case of Swiss.

Afternoon Workshops

Marc Wieland, Palisis : Selling tourism activities online: what works and what doesn't?

Daniel & Christoph Thomet, E-GUMA : Mit modernen online Gutscheinsystemen die touristische Nachfrage stimulieren'.

Alexander Fritsch & Holger Sigmund ; Tourismuspartner : Hotel reviews: Curse or blessing? How Online Reputation Management influences guest satisfaction.

Christoph Glauser, ArgYou : Online mehr Wirkung entfalten: Systematisches Bewerten von Websites und Kampagnen anhand von Praxisbeispielen.

Vladimir Moshnyager, Virtua : Tourism and social media : Like ?

Gabriele Bryant : Die Erfolgsfaktoren für Social Media im Tourismus.

Oliver Käsermann, TravelTainment Switzerland :  eCommerce und Multichannel Vertrieb bei TO und Reisebüros.

Urs Angst : Online Distribution at eBookers.

Nicolas Bürer, Deindeal.ch : Chancen und Gefahren von Flash Deals im Tourismus.

Laure de Gennes : Workshop avec eBoutic.ch.

Stefan Staub, Challenge-Earth GmbH / Drallo.ch : „Gamification, mobile and social: outdoor challenges for better consumer engagement“.

Serge Carré, Sycomore : Votre site accessible sur tous les canaux web et mobile (smartphone, tablette, PC etc.) avec le « responsive webdesign ».

Marc Bertschinger, e-domizil : Online-Distribution als Erfolgsfaktor für Tourismusorganisationen.

Michael Meier, Inntopia : Innovative travel technology for the distribution of tourism destinations

Programm 2012

Referenten 2012

 

2011 : eTourism 2011: more Sales, more Apps, more Social?

Key Note 1: Dr. Jean-Claude Morand (Cyberstrat & hepia) - Les acteurs touristiques dans un monde virtuel dynamique

Key Note 2: Markus Wyler (Head of eCommerce Kuoni) - Die Dynamik des Online-Marktes aus Sicht eines Tour Operators

Key Note 3: Nils Kuypers (Booking.com - Schweiz) - Online-Buchungsportale auf dem Vormarsch

Atelier A - Online Distribution

Vente en ligne dans l'hôtellerie - Mission impossible? - Roland Schegg, HES-SO Valais, EST STF PDF icon Contemporary Trends in Spa, Wellness and Medical Tourism

Online Buchungsplattformen: Tipps für die Praxis - Gianluca Marongiu, Swiss Hospitality Solutions

Atelier B - Mobile Internet

Les opportunités de l'Internet mobil pour le marketing et la distribution dans le tourisme - Thierry Pilet, Geomatic

Herausforderungen und Chancen des mobilen Internets für den Vertrieb: Die Erfahrungen von HRS - Michael Simon, HRS Schweiz

Atelier C – Pricing

Maximize commission-free sales and online-channel distribution through Dynamic Pricing - Diana Jelescu, Active Metrics

Pricing Strategien in einer globalisierten und vernetzten Tourismuswirtschaft - Oliver Zurwerra, Hotelpartner

Atelier D - Social Media

Social Media dans la pratique - Eugène Schoen, Loyalty & New Media Project Management

Social Media Analysen am Beispiel von Tourismusdestinationen, Potenzial und Grenzen - Hans-Ruedi Hertig, IFAA.ch

Atelier E - Multi-Channel Management

Gestion de la vente touristique en ligne dans un monde multi-canal - Patrick Bérod, Association hôtelière du Valais

Management des touristischen Vertriebs in einer Welt des Multi-Channels - Rainer Gruber, Pegasus

Atelier F - Destination Management

Promouvoir les régions touristiques dans un monde virtuel - Guillaume Dupré, Office du tourisme vaudois

Promotion touristischer Destinationen in einer virtuellen Welt - Alexander Starcevic, Graubünden Ferien

Atelier G - Community & Innovation

Innovation & Communauté - Sophie Latrille, responsable iBrain et Raphaël Favre, Marque Valais

PDF icon SanTour

 

PDF icon pascal_gebert