Contenus des éditions précédentes du TpM
2019 : L’innovation numérique au coeur de la culture et du patrimoine (6.12.2019)
Le digital dans le tourisme culturel. Bonnes pratiques identifiées par les étudiants en tourisme (PDF)
Ralph Lugon, Professeur HES-SO Valais Wallis
Vincent Grèzes, Professeur HES-SO Valais Wallis
Les moyens digitaux sont-ils toujours utiles à une expérience de visite culturelle et touristique réussie?
Michel Etter, Fondateur et Directeur THEMATIS SA
The Playable Tourism
Fabio Viola, Gaming Area coordinator at Scuola Internazionale di Comics in Florence
The role of ICTs in cultural tourism
Lorenzo Cantoni Professor at USI - Università della Svizzera italiana (Lugano, Switzerland)
Le Parc archéologique de Mendrisio : nouvelles technologies pour soutenir l’offre de tourisme culturel
Nadia Fontana Lupi Directrice de l’office du tourisme Mendrisiotto et Basso Ceresio, Ticino
Projets européens pour le développement d'un tourisme durable dans l'environnement alpin - l'expérience de la Fondation Grand Paradis
Elisa Vuillermoz Project Manager de la Fondation Grand Paradis
La Fondation Grand Paradis réunit et représente les organismes territoriaux et les institutions publiques du versant valdôtain du Parc National du Grand Paradis. Son objectif est de créer une offre touristique intégrée et cohérente avec la vocation du territoire au tourisme naturel et culturel.
L'éducation au patrimoine favorise les habiletés et compétences clés : Le cas de « PatriMOIne-Classes en action
Cristina Saviozzi Collaboratrice scientifique- HES-SO Valais Wallis
Classes en action naît de la volonté de réunir, dans un cadre commun de réflexion et de partage, différents secteurs, tels que la culture et le tourisme, qui utilisent souvent des approches dissociées, mais qui partagent une ambition commune, celle de faire participer davantage les jeunes à la vie culturelle. Le projet vise à encourager les étudiants à acquérir des compétences, à étudier le patrimoine culturel local et à soutenir l'apprentissage tout au long de la vie.
Conclusion de la matinée
Jean-Pierre Pralong, Directeur Culture Valais
Ateliers
Gamification
Fabio Viola, Gaming Area coordinator at Scuola Internazionale di Comics in Florence
Lunette de réalité augmentée pour la visite d’un un site archéologique
Nadia Fontana Lupi, Directrice de l’office du tourisme Mendrisiotto et Basso Ceresio, Ticino
Mécanismes de mise en valeur des ressources patrimoniales et culturelles grâce aux outils digitaux
Anne-Sophie Fioretto Collaboratrice scientifique- HES-SO Valais Wallis
Atelier visant à décortiquer et à appliquer les processus de valorisation des ressources avec les participants (cas concrets).
Digital erweitertes Kulturerlebnis dank AR und VR: Technologie und Use Cases
Urs Langenegger, Co-Founder Bandara
Virtual Reality erlaubt es, virtuell an ferne Orte zu reisen und in vergangene Zeiten einzutauchen. Augmented Reality reichert Kunstwerke mit zusätzlichen Informationen an oder bringt Kulturgüter ins eigene Wohnzimmer. Im Workshop erfahren die Teilnehmenden nicht nur Wissenswertes über diese beiden Technologien und deren Einsatzgebiete, sondern können sie auch selbst ausprobieren.
2018 "Virtuelle Realitäten und künstliche Intelligenz im Tourismus" (7. Dez. 2018)
Virtual Switzerland, the only national network for immersive technologies and virtual environments simulation
Christoffer Lund Director at Virtual Switzerland
Laetitia Bochud Head of Marketing and Communication at Virtual Switzerland
What is an Airport Digital Twin? Can this Mixed Reality Model be applied in Tourism?
Stephane Cheikh, SITA Lab, Leading an Artificial Intelligence program in the Air Transport industry
Disruption in the tourism industry - leveraging AI and cognitive technologies
Jérôme de Nomazy, AI & Cognitive expert at IBM Switzerland
SBB VR Experience - erste Erfahrungen im Schweizer Tourismus
Oliver TamasOliver Tamas Head of Digital Channel & Content Management, SBB Personenverkehr AG
Culture and Tourism : How to Improve the User Journey through Augmented Reality
Salar Shahna CEO at World VR Forum
How robots can improve the customer experience? & Latest developments and exploratory fields around humanoid and social robots
Dr. Reza ETEMAD-SAJADI, Professeur EHL
Thierry Perronnet Général Manager, Avatarion Technology AG
Alexa und co: Sprachassistenten im Tourismus
Pascal Gebert Netzwerkpartner @ Tourismuszukunft
Exploring chatbots to empower interactions with the tourists - an interactive workshop
Fabien Dubosson Senior Researcher & Developer, HES-SO Valais//Wallis
Virtual, Augmented und Mixed Reality im Tourismus: Begriffe, Use Cases, Learnings und zukünftige Entwicklungen
Urs Langenegger Co-Founder Bandara
Co-création d’expériences touristiques augmentées par les technologies immersives (AR/VR)
Antoine Widmer Prof. HES-SO Valais-Wallis
Rolf Wilk Prof. HES-SO Valais-Wallis
Schwarznasenschaf Berta trifft auf Roger Federer! Wie Augmented, Mixed und Virtual Reality in der Praxis eingesetzt werden und welche Chancen für Unternehmen & Tourismus entstehen
Dietmar Kuonen CEO bei CORTEC internet engineering
Michael Schnyder CEO Schnyder Werbung AG & Xtend interactive
2017 "Health Tourism: Between High Tech and High Touch"
Conférences:
Spas, Wellness and Medical Travel: innovative products and trends, Prof. Melanie Smith, Budapest Metropolitan University.
Contemporary Trends in Spa, Wellness and Medical Tourism
La Suisse - destination de choix pour le tourisme médical, Anne Cheseaux CAA Cheseaux Audit and Consulting GmbH.
La Suisse - destination de choix pour le tourisme médical
Tourismus & Medizin – geschickt integriert, Daniela F. Krienbühl Dir. Operations Waldhotel, Bürgenstock Resort.
Tourismus & Medizin – geschickt integriert
Wie positioniere ich eine Destination als Gesundheitsdestination: Entscheidfindung, Prozess, Produkte, Urs Wohler, Geschäftsführer bei der Niesenbahn AG.
Wie positioniere ich eine Destination als Gesundheitsdestination
Workshops
Valais Health Destination: a Vision for the Development of Innovative Products and Services, Melanie Smith, Budapest Metropolitan University.
Création d’une nouvelle offre touristique de santé (SanTour) en favorisant une pratique de la randonnée sûre et adaptée aux capacités physiques du randonneur, Nicolas Délétroz, Prof. Institut de Tourisme, HES-SO Valais.
Die Seele baumeln lassen: Entwicklung von spirituellen touristischen Angeboten, Christoph Gysel, Tourismuspfarrer, Kolumnist und Autor.
Santé 4.0 : une opportunité pour le tourisme? Sébastien Mabillard, Directeur exécutif du Swiss Digital Health.
Santé 4.0 : une opportunité pour le tourisme
„Design for All“: ästhetische, barrierefreie Lösungen für alle als Erfolgsfaktor von Claire & George, Susanne Gäumann, Geschäftsleiterin Claire & George Stiftung, Kommunikationsberatung.
2016 "Smart Mobility for Smart Destinations: New business models for the tourism and transport industry"
Conferences:
Mobilität und Tourismus: State of the Art. Giovanni Danielli, Professeur HES-SO Valais Wallis. PDF
Reflexionen zur Zukunft des Reisemobilität. Ueli Stückelberger, Direktor Verband öffentlicher Verkehr—VöV. PDF (D) / PDF (F)
Wilkommen im Zeitalter der Permamobilität: Wie Digitalisierung & Robotisierung die Mobilität revolutionieren. Thomas Sauter-Servaes, Lecturer & transportation Research at Zurich University of Applied Sciences (ZHAW). Inhalt Vortrag / BLOG
SchweizMobil— a worldwide USP: Grundlagen, Kommunikation und Partner. Fredi von Gunten, Geschäftsführer Stiftung SchweizMobil, slowUp, NPO Support GmbH Thun. PDF
The Future of Travel and Tourism Mobility is bright—and multi-modal. Jochen Mundinger, routeRANK, Researcher and Entrepreneur. PDF
Workshops
Electromobilité, eCars, eBikes: état des lieux dans le secteur touristique. Didier Faure, Représentant BtoB M-Way en Suisse Romande. PDF
2 years of Mobility Lab Sion-Valais: a glimpse into the future mobility. Yann Bocchi, Professor HES-SO Valais Wallis. PDF
ICT as a major driver of new mobility concepts. From digital transformation to disruptive business models. Caroline Sturm, Analyste Business à Detecon International GmbH. PDF
Comment gérer efficacement des véhicules autonomes? Une réflexion sur le potentiel et les défis pour le tourisme. Anne Mellano Koymans, Co-Founder at BestMile. PDF
Sanfte Mobilität in Berggebieten: Erfolgreiche Beispiele. Reto Solèr, Fachmann Nachhaltige Entwicklung für Berggebiete solèr projektmanagement Zürich, Switzerland. PDF
2015 "Sharing Economy and New Digital Marketing Trends"
Morning Session "Sharing Economy"
Introduction and welcome by Mila Trombitas, HES-SO Valais: VIDEO
Roland Schegg, HES-SO Valais: The Sharing Economy in the Swiss Accommodation Sector: Study Results. PDF & VIDEO
Thomas Allemann, hotelleriesuisse: Shadow hospitality: the view of the hoteliers. PDF & VIDEO
Simon Lehmann, HomeAway: Vacation Rental: A global 100 billion dollar market is getting organized and challenged by the sharing economy! VIDEO
Gavin Bate, Adventure Alternative: Sharing Economy: The responsible tourism perspective. PDF & VIDEO
Steve Salom, Uber: Uber's Vision and implementation in Western Switzerland.
Round table discussion moderated by Macy Marvel: VIDEO
Afternoon workshops in Digital Marketing Trends
Markus Käppeli, iQual: Suchmaschinenoptimierung im Tourismus: Tipps, Tricks und Tools. PDF
Christoph Klemann, nugg.ad: Digitales Zielgruppenmarketing am Beispiel der Tourismusmarke Tirol. PDF
Fred Bescond, Paprika & Stéphane Couleaud, Webmecanik: Marketing Automation in Tourism : Let's Stop Getting Robbed By The Giants Of The Net!
Samuel Blatter, Facebook: Social Media: Next Generation Facebook Marketing.
Marc Berger & Raphaël Martin , HEY! : iBeacon! What if you get closer to your customers? PDF
Joe Dreixler, ConversionWerk & Direct-Booking-Experts: Website-Optimierung und Conversion Rate Optimierung: worauf es ankommt, um mehr Website-Besucher zu Buchern zu machen.
Vincent Grèzes, HES-SO Valais: Crowdfunding - Poser les bases de votre projet de financement participatif: clés de succès et prototypage. PDF
2014 Storytelling and Digital Experience in Tourism
Morning Session
Dr. Martin Zimper, Zurich University of the Arts: The Story behind the Storytelling. PDF
Nicole Steiner & Stefan Pfister, Steiner Sarnen Schweiz AG: Storytelling im realen Erlebnis. PDF
Frédéric Mermoud, Réalisateur Suisse: La dramaturgie au cinéma (La création d'une histoire - vision d'un réalisateur de film). PDF
Afternoon workshops
François Lachausse, Gbanga, Millform AG: Deeper Customer Experiences with Mixed-Reality Games and Apps. PDF
Ulrich Fischer, Memoways: Walk your own video postcard. PREZI
Regula Turtschi, Hof3 GmbH: Via Cook – Living History Guide: Die App für Zeitreisen - Möglichkeiten der inszenierten Erzählung.
Gabriele Bryant: Miaow?! Wie Storytelling im Tourismus auch ohne Cat-Content funktioniert.
Marilyn Devaud, Fondation Conteurs sans frontiers: Le storytelling ou comment l’art de conter induit un tourisme innovant. PDF
Claude Gendre (bonne-idée.ch ) & Stéphane Fellay: Mise en scène & Urbangaming Expérience (workshop interactif). PDF
2013 Digital Tourism Innovations
Morning session
Philipp Ries, Google Switzerland : Google's view on Digital Tourism Innovations
Pascal Bieri, Switzerland Tourism : Les innovations digitales au service du tourisme en Suisse. PDF
Michael Fux & Roland Schegg, HES-SO Valais : State of Art in Swiss eTourism: Insights of a Benchmark Study. PDF
Afternoon workshops
Michael Menzel, TrustYou : Marketing und Service-Innovation - wie TrustYou aus den online Kundenbewertungen der Hotels Wissen "fischt". PDF
Thierry Pilet, Geomatic : E-Tourisme: un panel de solution de communication au service de la promotion globale et locale. Comment promouvoir l'économie locale? PDF
Carlo Fontana, Hotel Lugano Dante : High tech for high touch experience: the case of Hotel Lugano Dante (Lugano), awarded as „The most welcoming hotel of Switzerland 2013".
Jessika Weber, University of Bournemouth : Gaming und Gamification im Tourismus : innovative Produktentwicklung und Inszenierung. PDF
Jean-Claude Morand : Recourir à l’intelligence artificielle pour améliorer les prestations de service dans le tourisme. PDF
Michael Anfang : Der interaktive Kontakt zum Gast wird zur Überlebensstrategie im Tourismus werden. PDF
Karine Feige, Rhône-Alpes Tourisme, plateforme Sitra : Gestion de l'information touristique 3.0: le cas de la plateforme Sitra en France. PDF
Harro M. Wiersma : Understanding the Impact and the Potential of Big Data in Tourism. PDF
Bruno Albietz : A Hotel in the Cloud. PDF
Jonathan Fauver : Don't put a lawnmower engine in a Ferrari: Why live inventory is the key to successfully bringing in-destination tours & activities online
2012 E-Commerce in Tourism: Learn form the Swiss Leaders
Morning session
Prof. Dr. Christian Laesser, Universität St. Gallen : Trends in the booking behavior of tourists: implications for the tourism suppliers in Switzerland.
Oliver Tamas Head of Portal sbb.ch : Die SBB im Web 2.0: Erfahrungen als führendes Reiseportal.
Dr. János Heé, Swiss International Air Lines : E-commerce success factors in the airline industry: the case of Swiss.
Afternoon Workshops
Marc Wieland, Palisis : Selling tourism activities online: what works and what doesn't?
Daniel & Christoph Thomet, E-GUMA : Mit modernen online Gutscheinsystemen die touristische Nachfrage stimulieren'.
Alexander Fritsch & Holger Sigmund ; Tourismuspartner : Hotel reviews: Curse or blessing? How Online Reputation Management influences guest satisfaction.
Christoph Glauser, ArgYou : Online mehr Wirkung entfalten: Systematisches Bewerten von Websites und Kampagnen anhand von Praxisbeispielen.
Vladimir Moshnyager, Virtua : Tourism and social media : Like ?
Gabriele Bryant : Die Erfolgsfaktoren für Social Media im Tourismus.
Oliver Käsermann, TravelTainment Switzerland : eCommerce und Multichannel Vertrieb bei TO und Reisebüros.
Urs Angst : Online Distribution at eBookers.
Nicolas Bürer, Deindeal.ch : Chancen und Gefahren von Flash Deals im Tourismus.
Laure de Gennes : Workshop avec eBoutic.ch.
Stefan Staub, Challenge-Earth GmbH / Drallo.ch : „Gamification, mobile and social: outdoor challenges for better consumer engagement“.
Serge Carré, Sycomore : Votre site accessible sur tous les canaux web et mobile (smartphone, tablette, PC etc.) avec le « responsive webdesign ».
Marc Bertschinger, e-domizil : Online-Distribution als Erfolgsfaktor für Tourismusorganisationen.
Michael Meier, Inntopia : Innovative travel technology for the distribution of tourism destinations.
2011 : eTourism 2011: more Sales, more Apps, more Social?
Key Note 1: Dr. Jean-Claude Morand (Cyberstrat & hepia) - Les acteurs touristiques dans un monde virtuel dynamique
Key Note 2: Markus Wyler (Head of eCommerce Kuoni) - Die Dynamik des Online-Marktes aus Sicht eines Tour Operators
Key Note 3: Nils Kuypers (Booking.com - Schweiz) - Online-Buchungsportale auf dem Vormarsch
Atelier A - Online Distribution
Vente en ligne dans l'hôtellerie - Mission impossible? - Roland Schegg, HES-SO Valais, EST STF
Online Buchungsplattformen: Tipps für die Praxis - Gianluca Marongiu, Swiss Hospitality Solutions
Atelier B - Mobile Internet
Les opportunités de l'Internet mobil pour le marketing et la distribution dans le tourisme - Thierry Pilet, Geomatic
Herausforderungen und Chancen des mobilen Internets für den Vertrieb: Die Erfahrungen von HRS - Michael Simon, HRS Schweiz
Atelier C – Pricing
Maximize commission-free sales and online-channel distribution through Dynamic Pricing - Diana Jelescu, Active Metrics
Pricing Strategien in einer globalisierten und vernetzten Tourismuswirtschaft - Oliver Zurwerra, Hotelpartner
Atelier D - Social Media
Social Media dans la pratique - Eugène Schoen, Loyalty & New Media Project Management
Social Media Analysen am Beispiel von Tourismusdestinationen, Potenzial und Grenzen - Hans-Ruedi Hertig, IFAA.ch
Atelier E - Multi-Channel Management
Gestion de la vente touristique en ligne dans un monde multi-canal - Patrick Bérod, Association hôtelière du Valais
Management des touristischen Vertriebs in einer Welt des Multi-Channels - Rainer Gruber, Pegasus
Atelier F - Destination Management
Promouvoir les régions touristiques dans un monde virtuel - Guillaume Dupré, Office du tourisme vaudois
Promotion touristischer Destinationen in einer virtuellen Welt - Alexander Starcevic, Graubünden Ferien
Atelier G - Community & Innovation
Innovation & Communauté - Sophie Latrille, responsable iBrain et Raphaël Favre, Marque Valais